2013 m. rugsėjo 1 d., sekmadienis

Nugaros skausmų atsiradimo priežastys, sezoniškumas, skausmų prevencija ir profilaktika



Nugaros skausmai – opi šių dienų problema ir suaugusiems, ir vaikams. Dažnai girdime skundus, kad maudžia nugarą, ji sustingusi, įsitempusi,o visa tai sukelia daug nepatogumų bei diskomfortą siekiant džiaugtis pilnaverčiu gyvenimu. Skausmas tarsi signalas, kuris neleidžia mums pamiršti, jog mūsų kūnas per daug apkrautas.
Kodėl taip atsitinka? Kodėl tai tampa ne tik vyresnio amžiaus, bet ir jaunų žmonių problema?
Didžiąja dalimi dėl to kaltas mūsų gyvenimo būdas. Sparčiai didėjantis tempas verčia mus pamiršti save. Visi turime daug problemų, didelį darbų kiekį, siekį aprėpti kuo daugiau, kad ne tik patenkintume savo poreikius, bet kartu būtume matomi bei įvertinti kitų. Ar pagalvojame kaip galėsime išlikti ryškūs ir energingi, kai mūsų kūnas mums pradės signalizuoti apie sveikatos sutrikimus? Pamiršdami apie save, mes per ilgai ir per dažnai sėdime netaisyklingai, keliame sunkius ir kitus daiktus taip kaip mums patogu, bet ne taip kaip reikia.
  Dažnai moterims „kelias“ link nugaros skausmų yra buities, lauko darbai, vaikų priežiūra, vyrams dažniau nei moterims – sportas, tai yra per dideli svoriai, traumos rungtynių ar treniruočių metu. Ypač kenkia ilgalaikis sėdimas arba sunkus fizinis darbas, nutukimas, psichologinė įtampa. Taip pat įtaką daro nepatogi avalynė, miegas nepatogioje lovoje . Vaikams bei jaunimui ankstyvų skausmų atsiranda dėl ilgalaikio, netaisyklingo sėdėjimo prie kompiuterio, televizoriaus, mokyklos suole, „prie knygų“ sesijos bei egzaminų metu, taip pat itin sumažėjusio fizinio aktyvumo. Visų išvardintų priežasčių pasekoje gali vystytis netaisyklinga laikysena, stuburo iškrypimai, atsiranda nugaros skausmai, kurie nuo lengvų, spazmiškų, kartais pasireiškiančių, gali išsivystyti į ilgalaikius bei sunkiai pagydomus. Todėl būtina kuo anksčiau susirūpinti, atsiradus pirmiesiems skausmo signalams.

 Nugaros skausmams daro įtaką ir metų laikai. Tai tarsi laipsniška grandinė, kurią reikia tinkamai prižiūrėti. Deja, dažnai to nepastebime ir pasiduodame impulsui prisitaikyti prie tam tikro metų laiko pačiu lengviausiu būdu. Žiema – metas, kai mielai sėdime ne tik darbe, bet ir namie, mėgaujamės maistu ir stengiamės kuo mažiau vaikščioti iš namų bei dažnai pamirštame ir apie sportą. Ilgalaikis sąstingis mums ypač atsiliepia pavasarį, kai atšilus orams puolame gražinti ne tik savo namų aplinką, atlikti visus būtinus sodo darbus, ruošti dirvą atsargoms, bet taip pat dailinti savo kūno linijas po žiemos poilsio. Po ilgalaikio ir vangesnio laikotarpio dažnai tempas padidėja itin sparčiai,o mūsų atpratęs ir tinkamai nepasiruošęs kūnas gauna per daug įtampos, streso, šoką bei mažai poilsio. Mes nuvarginam savo kūną ir jis dažnai pradeda siųsti neigiamus „signalus“. Nugara yra centras, kuris greičiausiai sureaguoja į per didelę raumenų, raiščių įtampą, prieš tai buvusį sąnarių sąstingi peraugantį į per didelį judrumą. Prasideda įkyrūs ir trukdantys laisvai
judėti bei gyventi skausmai.
  Vasarą, ypač jei ji labai karšta, tempas truputį sulėtėja, pasidarome vangesni, tai momentas, kai leidžiama kūnui šiek tiek pailsėti, atsipalaiduoti. Didesni pavojai atsiranda atostogų metu, kai įsitraukiam į naujas aktyvias atrakcijas, žaidimus. Iškyla pavojus atsirasti nugaros skausmams, kurie gali būti sukelti staigaus pertempimo, pervarginimo. Atėjęs ruduo tempą truputį vėl padidina, tai tarsi naujo sezono pradžia. Jis pamažu verčia vėl grįžti į namus, praleisti juose daugiau laiko, palaipsniui tampame įnikę į mokslus, darbus ir palinkę prie stalo, psichologiškai labiau pavargę. O tada vėl žiema... Didžiausia sezoniškumo bėda, kad rinkdamiesi lengvesnį kelią ir prisitaikydami, nepuoselėjame vientisumo palaikant tempą – visais metų laikais neatitrūkstant nuo sporto, leidžiant sau pailsėti nuo darbų ir svarbiausia nepamirštant savęs ir savo sveikatos. Negana to, trumpėja dienos, ilgėja naktys, mažiau šviesos, didesnis tingumas, mažesnė laimės hormono gamyba ir dėl to didėjantis noras elgtis taip kaip mums patogu ir malonu, o ne taip kaip būtų naudingiau ir sveikiau.
Tam, kad išvengtume nugaros skausmų – turime pradėti matyti save. Vadinasi, reikia save tausoti. Patartina vaikus nuo mažų dienų mokyti taisyklingos laikysenos, išmokti daryti pertraukas, mankštintis,daugiau laiko praleisti lauke. Tą patį turėtų stengtis daryti ir kiekvienas suaugęs žmogus. Mums reikalingas taisyklingas poilsio ir darbo, mitybos rėžimas, palaikomasis masažas, reguliarus fizinis aktyvumas. Reikia pasirinkti sau tinkamas sporto šakas adekvatų krūvį kūnui, tinkamą avalynę, patogią lovą, tinkamą kėdę ir pritaikyti atstumus dirbant kompiuteriu, taip pat svarbu išmokti teisingai kelti daiktus.
Mums ypač aktuali masažo nauda – tai viena iš priemonių kuri leidžia ne tik tausoti save, atpalaiduoti, bet ir mylėti. Kodėl? Žmogaus kūnas gaudamas masažą gauna visą kompleksą - tai yra ir psichologinį, ir kūno poilsį. Šilumą odai ir raumenims – garantuoja greitesnį atsipalaidavimą, galimybę daryti gilesnį bei intensyvesnį masažą, o tai galimybę išjudinti gilesnius mūsų kūno sąstingius, sumažinti įtampą, atpalaiduoti užspaustas vietas bei galiausiai atpalaiduoti mūsų nugarą – centrą , kurio ramybė suteikia galimybę gyventi komfortabiliai.
Nugaros skausmas – nėra mūsų draugas, todėl tik pajutę skausmo signalus, turėtume susirūpinti, ir pagalvoti ar savęs nepamiršome, susimastyti ką gyvenime darome ne taip. Kuo daugiau stengsimės gyventi reguliaresniu ritmu, kuo daugiau dėmesio kreipsime į tai kaip mes viską darome ir bandysim daryti geriau vardan savęs, tuo laimingesni būsime ir kokybiškiau gyvensime. Mylėkime save.

Straipsnį parengė Aistė Vainiūtė, GSC "Pavelo masažai" masažuotoja, Holistinio masažo "Banga" specialistė

4 komentarai:

  1. Na, ypač daug problemų sukelia, kai vien sėdimą darbą dirbi. Girdėjau čia visai neseniai, kad žmogui reikia per dieną nueiti 10 tūkst. žingsnių. Manau, tiek įveikus ir netaisyklingos laikysenos gydymas nebebūtų aktualus.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Mano mama turėjo didelių problemų dėl nugaros skausmų. Netgi masažinės sėdynės buvo užsigeidusi, bet atkalbėjau, kad geriau pas profesionalų specialistą apsilankyti.

    AtsakytiPanaikinti
  3. Man buvo nervu sakneliu uzdegimas, tai irgi uztrukau kol susitvarkiau.. O atrode ir mankstinuosi ir nesedziu per daug ir laikysena regis gera, bet daznai paskaudedavo, kol neissiaiskinau kas negerai

    AtsakytiPanaikinti
  4. Na nemažai fizinio darbo ilgainiui pradėjo jaustis nugaros skausmai, normalu kai nepasisaugai, tai pradėjau išbandyti ar suveiks masazai vyramas masazai vyrams. Tikrai labai padėjo atsigauti todėl dabar nors kartą per pusmetį stengiuosi nueiti, na ir žinoma mankšta sportas baseinas labai padeda.

    AtsakytiPanaikinti